21 Febrer, 2020

Nous Paradigmes: del canvi climàtic a la revolució digital

Enric Fernández, economista en cap de CaixaBank, presenta la nova publicació de CaixaBank Research i desglossa els cinc grans desafiaments a què s’enfronta l’economia el 2020: els baixos tipus d’interès, la polarització política, el canvi climàtic, la revolució tecnològica i la desigualtat.Nous Paradigmes neix amb la vocació de contribuir al debat sobre les grans tendències de fons que estan afectant l’economia, i sobre les seves conseqüències. Amb aquest objectiu hem seleccionat, i posat al dia quan ha calgut, els millors articles dels dossiers que hem dedicat a aquestes qüestions i publicat a l’Informe Mensual de CaixaBank Research durant l’any passat. Desafortunadament, per restriccions d’espai i perquè hi ha més temes rellevants que mesos en un any, algunes qüestions de rellevància s’han quedat fora d’aquest volum. En tot cas, encara que no hi són totes les que són, estem segurs que són totes les que hi són. El primer bloc d’articles, que d’alguna manera emmarca la resta, està dedicat a les perspectives econòmiques per al 2020. Després d’un 2019 decebedor per a l’economia global, les expectatives per a l’any que acabem de començar són modestes, encara que estan lluny dels escenaris més infaustos que, fa pocs mesos, invocaven exageradament el risc d’una recessió mundial. El 2019 va acabar amb senyals d’estabilització en moltes parts del món, i fins i tot de certa recuperació en altres, particularment als països emergents, i esperem que aquesta tendència es confirmi durant l’any. En bona mesura, això dependrà de com evolucionin els grans focus d’incertesa, com ara la pugna entre els EUA i la Xina, la futura relació entre el Regne Unit i la Unió Europea o l’impacte econòmic del coronavirus, però també de l’encert de les polítiques econòmiques i, en general, de diferents institucions –governs, bancs centrals, empreses, organitzacions socials, etc.– per fer front als grans desafiaments del moment actual.En aquesta primera edició de Nous Paradigmes ens centrem en alguns d’aquests desafiaments; en concret, cinc: - la gestió d’un entorn de tipus d’interès molt baixos, que, a l’eurozona, per exemple, semblen haver esgotat el marge d’actuació de la política monetària; - la polarització política, un fenomen que deteriora la cohesió social i que alimenta un populisme que ofereix receptes senzilles, que importa que siguin errònies, davant de problemes complexos; - el canvi climàtic, una amenaça que posa a prova el multilateralisme alhora que ofereix a la Unió Europea la possibilitat de liderar, políticament i tecnològicament, un àmbit que marcarà aquest segle; - el canvi tecnològic, que ens ha portat una revolució de les dades que posa el focus sobre qüestions lligades a la privacitat i al creixent domini de les grans plataformes; - i, finalment, la desigualtat o el risc que els canvis que vivim deixin enrere una part considerable de la societat. La idea inicial de Nous Paradigmes sorgeix dels comentaris dels lectors del nostre Informe Mensual. Molts ens havien suggerit recopilar els dossiers dedicats als grans temes del moment en un mateix lloc. Així ho havíem fet al nostre web, www.caixabankresearch.com, i ho fem ara també amb aquesta publicació. Ens agrada que ens llegeixin i també rebre comentaris i suggeriments. Esperem que aquesta publicació serveixi perquè ens llegeixin encara més i perquè ens segueixin dient què pensen del nostre treball. Moltes gràcies per fer-ho. Enric Fernández economista en cap de CaixaBank

CORPORATIU
19 Febrer, 2020

Com instal·lar apps de manera segura

Des que van aparèixer els smartphones, les apps s'han proposat fer la nostra vida una mica millor. N'hi ha de tota mena: per ajudar-nos a meditar, per resoldre dubtes i, fins i tot, n'hi ha que són autèntics entrenadors personals posats en telèfons mòbils i tauletes. N'hi ha de més o menys potents, més o menys serioses i més o menys útils. El fet cert, però, és que n'hi ha milers. El problema és que no totes són de fiar. Abans d'instal·lar una app al teu telèfon, hauries de prendre una sèrie de precaucions. Si ho fas, protegiràs millor coses tan valuoses com les teves dades, la teva privacitat o fins i tot els teus diners. El motiu és que aquestes petites aplicacions poden fer moltes més coses del que sembla sense que te n'adonis.És important anar amb cura quan baixes una aplicació per primera vegada. Si instal·les una app i no et fixes en els permisos que requereix, podries estar donant accés a les teves dades a algú en contra de la teva voluntat. Quan descarregues una app al teu smartphone o a la teva tauleta, l'aplicació mateixa et sol·licitarà una sèrie de permisos per accedir a certes funcionalitats del dispositiu. Algunes sol·liciten només el que necessiten per funcionar, però altres pretenen accedir a la teva informació personal demanant permisos que no necessiten. Abans d'acceptar la baixada d'una aplicació, convé que donis una ullada als privilegis que sol·licita i que valoris si estan justificats o són excessius. Ets tu qui decideix si els aproves o els rebutges. Entre els accessos més habituals que sol·liciten les apps hi ha els de trucades i missatges, calendari, contactes, ubicació, càmera i galeria d'imatges o micròfon.Quan busquis una app per satisfer una necessitat concreta, normalment trobaràs diferents opcions. La qüestió és que no totes són de confiança ni garanteixen la seguretat del teu dispositiu. Per això convé que tinguis en compte una sèrie de bones pràctiques que t'ajudaran a preservar la teva privacitat, així com la integritat del teu telèfon o tauleta. Una consisteix a baixar aplicacions només de fonts oficials. Les plataformes Google Play i App Store disposen de mesures de seguretat que permeten prevenir l'aparició d'apps malicioses a les seves botigues. Això sí, les mesures no són infal·libles, així que hauràs d'estar sempre atent. No és recomanable que facis jailbreak al teu dispositiu. Aquesta pràctica consisteix a eliminar les limitacions de seguretat imposades pel fabricant, com ara evitar pagar per certes apps. Si elimines les barreres de seguretat que venen de fàbrica, tindràs més problemes que beneficis: l'origen de les apps que puguis instal·lar-hi no serà l'oficial i, per tant, seran potencialment menys segures. Tampoc no convé que baixis apps a través de wifis públiques, sinó que sempre ho has de fer a través de xarxes conegudes i segures. Una altra bona pràctica consisteix a instal·lar una app de seguretat al mòbil. Aquestes eines et poden protegir perquè són capaces de detectar malware i configuracions de risc al teu smartphone. Mantenir la seguretat dels teus dispositius mòbils és molt senzill si prens certes precaucions. Així podràs treure'n el màxim partit sense posar-te en risc de manera innecessària.

INNOVACIÓ
30 Gener, 2020

Repte 13: Acompanyar els inconformistes en la recta final cap a Tòquio 2020

Cada vegada falta menys per a la gran cita paralímpica i CaixaBank, com a patrocinador oficial de l’equip paralímpic espanyol, continua donant suport als #InconformistesdelEsport mitjançant el pla ADOP i el programa 20 per als 20. Amb el repte d’aquest mes, “acompanyar els inconformistes de l’esport en la recta final”, CaixaBank vol donar a conèixer quins són els últims passos fins a Tòquio 2020: proves, classificacions i també el paper del programa de beques ADOP, tant per als qui ja tenen plaça com per als qui estan molt a prop d’aconseguir-la.Molt més que una beca “Abans dels Jocs de Pequín 2008, els esportistes paralímpics no teníem beques ni accés als centres d’alt rendiment perquè no se’ns considerava esportistes d’alt nivell. En realitat ho érem perquè entrenàvem com els altres, però no se’ns reconeixia com a tals”; així explica Teresa Perales, una de les atletes paralímpiques més veteranes i més llorejades (26 medalles paralímpiques en natació des de Sydney 2000 fins a Rio 2016), com era fins fa poc ser esportista paralímpic. Com ella, la resta d’inconformistes de l’esport afronten el repte de ser esportista d’elit amb una complexitat afegida: la manca de recursos per a la seva disciplina. No obstant això, la situació s’ha anat capgirant els últims anys, gràcies en gran mesura al Pla de Suport a l’Esport Objectiu Paralímpic (ADOP), que va néixer per proporcionar als esportistes paralímpics espanyols les millors condicions de preparació i èxit en la competició i que inclou ajudes econòmiques i mèdiques, entre molts altres beneficis.Un premi a l’excel·lència esportiva Només els millors poden optar a aquestes beques. Els resultats que hagin obtingut en els últims JJPP i en els mundials i europeus dels últims 3 anys els faran mereixedors de l’ajuda. Una ajuda que també reben esportistes de suport (guies) i entrenadors, figures clau per al desenvolupament de moltes de les disciplines. CaixaBank, un company d’equip més El pla ADOP no seria igual sense el suport dels patrocinadors, per això el paper d’entitats com CaixaBank és decisiu perquè l’esport i els esportistes paralímpics puguin continuar avançant fins a aconseguir les mateixes condicions de què disposen la resta de disciplines esportives no adaptades. L’entitat ha apostat fort per aquest compromís amb l’esport paralímpic i, més enllà del suport en forma de beques, ha desenvolupat la campanya Inconformistes de l’esport i el programa 20 per als 20, amb què vol informar, mostrar i donar a conèixer el món paralímpic, perquè la visibilitat és un dels passos més importants per assolir reconeixement.Classificats per il·lusionar El procés de classificació és clau perquè l’esport paralímpic sigui cada vegada més competitiu i just. Agrupar els atletes en classes esportives i rang de discapacitat fa que l’obtenció de places sigui al més objectiva possible actualment. Com és el procés de classificació? Els esportistes han d’aportar informes mèdics molt complets i passar una valoració específica del seu esport per part dels membres de la taula de classificació. També se’ls valora tècnicament i se’ls observa en la competició. El procés de classificació és específic per a cada disciplina paralímpica i té en compte, en alguns casos, no tan sols les proves i competicions, sinó l’equilibri entre les places disponibles i els rangs de discapacitat. L’objectiu és clar: minimitzar la influència de la discapacitat de l’esportista en el resultat de la competició (saber-ne més).- En el programa paralímpic hi ha 22 esports i Espanya ja ha classificat atletes en tots menys 3: golbol, rugbi en cadira de rodes i voleibol assegut. - La modalitat amb més classificats és el bàsquet en cadira de rodes (24) i, per primera vegada des de Barcelona 92, Espanya durà equip masculí i femení per mèrits propis. - La natació és l’esport en què hi ha més categories (14) i les places s’han de repartir rigorosament segons l’estil i la discapacitat.

CORPORATIU
29 Gener, 2020

El creixement imparable del comerç electrònic

Vam començar a poc a poc. Al principi eren sobretot bitllets de tren i d'avió que compràvem a través de pàgines web d'empreses que coneixíem de tota la vida. Després ja ens vam animar a comprar aparells electrònics, llibres i música. Fins i tot ens vam atrevir amb la roba. Avui, comprem en línia tota mena de béns i de serveis. El comerç electrònic o e-commerce és una tendència imparable. I així ho indiquen les últimes dades que hi ha disponibles. La Comissió Nacional del Mercat i la Competència (CNMC) indica que la facturació del comerç electrònic a Espanya presenta un creixement interanual de dues xifres. En concret, entre el primer trimestre de 2019 i el mateix període de l'any anterior, les vendes a través d'aquest canal havien crescut una mica més del 22% en valor. Les nostres compres en línia ja sumen 10.969 milions en un any, quan tot just fa cinc anys amb prou feines arribaven als 3.578 milions. Aquesta evolució també es nota en el nombre de transaccions fetes a través d'e-commerce: si durant el primer trimestre de 2014 encara no arribaven als 60 milions, en el mateix període del 2019 ja superaven els 200 milions. El comerç electrònic ha fet molt més que enlairar-se a Espanya, atès que ja ha esdevingut una realitat que forma part de la nostra vida quotidiana.El comerç electrònic és una realitat habitual per als internautes. Així ho indica l'Estudio Anual de e-Commerce realitzat per IAB Spain: set de cada deu enquestats asseguren que ja compren en línia. Les principals raons que porten els espanyols a fer les seves compres a través d'aquest canal són: la comoditat (97%), les ofertes i la varietat de productes que hi troben (95%), el preu (93%) i la confiança (71%). Sens dubte, poder anar de compres des de qualsevol lloc i en qualsevol moment és el motiu principal pel qual cada cop tenim més en compte les botigues en línia. De fet, en el cas de les empreses que tenen tant punt de venda en línia com físic, la comoditat i l'estalvi de temps són les raons principals que ens mouen a visitar el seu e-commerce en comptes de baixar al carrer. I què comprem en línia? Segons la CNMC, les branques d'activitat que concentren un volum de vendes més gran tenen a veure amb els viatges i el turisme. Així, doncs, les agències de viatges (15%), el transport aeri (9,1%), juntament amb els hotels i els allotjaments (4,6%), es troben entre les que més facturen. Només la moda (5,9%) s'hi ha fet un lloc.El comerç electrònic és una gran basa que cada dia fan servir més empreses. És una manera assequible de provar nous negocis si es compara amb el comerç tradicional a través de punt de venda físic. També obre la porta a escalar uns altres negocis ja existents de manera ràpida i senzilla. La seva basa principal és la seva rendibilitat, ja que, per norma general, permet augmentar vendes sense necessitat de fer-hi inversions estratosfèriques. Això sí, triomfar en el comerç electrònic no és tan fàcil com muntar una pàgina web i esperar a veure'n els resultats. En el cas dels negocis que decideixin incorporar-lo a la seva activitat, és imprescindible incloure l'e-commerce dins la seva pròpia estratègia. Aquest nou canal de venda ha de formar part del seu procés de transformació digital, a més d'estar alineat amb els seus objectius. Si es tracta d'un negoci nou el canal de venda del qual serà exclusivament en línia, l'objectiu és semblant. De fet, es tracta d'una nova empresa i, com a tal, requereix el desenvolupament de la idea inicial, l'elaboració d'un pla de negoci i la consecució dels recursos necessaris per posar-la en marxa.El comerç electrònic té certes peculiaritats que cal tenir en compte. Aquests són alguns consells bàsics que t'ajudaran a l'hora de posar-lo en marxa i de treure’n el màxim profit: - Planifica abans de vendre: abans de posar en marxa un e-commerce cal prendre moltes decisions. Estableixo la meva pròpia botiga en línia o m'incorporo a un marketplace? Quina competència tinc? A quin tipus de mercat m'enfronto? Quin serà el meu model de negoci? Quina legislació m'afecta? Aquestes són només algunes de les preguntes que has de respondre abans de començar a vendre. Traçar una estratègia de negoci en línia amb objectius a curt, mitjà i llarg termini és imprescindible per triomfar. - Identifica el teu comprador tipus: investigar sobre les característiques del client del teu negoci de venda en línia t'ajudarà a augmentar les vendes i també la recurrència de les compres. Un cop les tinguis identificades, és molt útil crear un client tipus, donar-li un nom i descriure aspectes sobre el seu estil de vida, les seves necessitats, el seu comportament i les seves motivacions. Tot això t'ajudarà a tenir-ho en compte durant cada etapa de desenvolupament del negoci. - Fes un pla de màrqueting en línia: donar a conèixer el teu negoci va molt més enllà de posar anuncis en una xarxa social o matxucar el SEO on page. Cada acció que facis ha de tenir un sentit i perseguir tot un seguit d'objectius que hauràs d'haver establert prèviament en el teu pla de màrqueting en línia. Mesurar els resultats és imprescindible per saber si el que estàs fent funciona. - La logística és essencial: com lliuraràs els teus productes al client és un factor clau d'èxit en qualsevol comerç electrònic. Has de definir quins canals faràs servir, amb quins proveïdors treballaràs i quin nivell de servei oferiràs. I no t'oblidis de la logística inversa: les devolucions de productes poden suposar un cost molt elevat per a qualsevol e-commerce, raó per la qual convé que estableixis una política d'acord amb la legislació i amb els teus objectius. - Atenció al client: la reputació en línia del teu negoci és una cosa que has de cuidar amb molta cura. Per això convé que estableixis els canals adequats per resoldre qualsevol incidència, i també unes línies d'actuació clares perquè els encarregats d'aquest apartat sàpiguen com han d'actuar en cada moment. Un dels avantatges del comerç electrònic és que et permet conèixer al mil·límetre els hàbits de cada client, la qual cosa t'ajudarà a anticipar-te a qualsevol problema i, fins i tot, a fer ofertes personalitzades que contribueixin a multiplicar les vendes. Comprar per Internet ja és un hàbit per a molts espanyols. Per aquesta raó, el comerç electrònic és una gran oportunitat tant per als negocis que vulguin augmentar les seves vendes com per als emprenedors que vulguin provar una idea genial.

INNOVACIÓ