13 Desembre, 2018

Vull iniciar un negoci on-line: què necessito?

T'agradaria emprendre? Has pensat en un negoci on-line? Ara tens l'oportunitat. Segons l'Institut Nacional d'Estadística (INE), el 32% dels espanyols ha comprat alguna vegada a través d'Internet durant els últims mesos. I allà podria haver estat la teva proposta. No importa el sector: els ciutadans tenen, cada vegada més, una vida virtual paral·lela a la real. Des de l'alimentació fins als crèdits, una part important del consum ja es fa des de la pantalla del mòbil. Internet ofereix grans oportunitats de negoci i, només amb una mica d'il·lusió, dedicació, esforç i passió per les noves tecnologies, pots iniciar una aventura empresarial a través de la xarxa.Un negoci és una qüestió seriosa. Per això, desenvolupar un projecte al món digital suposa, igual que per a un negoci físic, establir bé les bases sobre les quals se sustentarà qualsevol decisió que prenguis. El pla d'empresa serà la Bíblia a seguir. Aquí indicaràs quins objectius i estratègies tens i com faràs la teva idea realitat. També serà necessari un pla de màrqueting que orienti les accions de comunicació per arribar al públic objectiu. Què els diràs? A través de quins canals? Això ho decidiràs en aquest document. No és menys important dissenyar un pla de vendes per detallar la part comercial. I un pla financer t'ajudarà a calcular quins fons són necessaris, les despeses previstes i les fonts d'ingressos que et permetran arribar a l'equilibri i començar a obtenir beneficis. També has de tenir molt en compte, abans d'arrencar un projecte a través d'Internet, qüestions relacionades amb l'organització, els recursos humans i els aspectes legals. La nova normativa que regula la protecció de dades dels ciutadans europeus (Reglament general de protecció de dades) és més exigent que mai i requereix més atenció per treballar sense sorpreses —o ensurts— legals.Com no pot ser d’altra manera, l'equipament tecnològic és fonamental a l'hora de muntar el teu negoci a la xarxa. Els emprenedors de botigues virtuals o projectes digitals tenen una infinitat de plataformes i serveis per desenvolupar les seves empreses. Pàgina web. Tenir un web és com llogar un local al món físic. És sinònim de ser-hi. Publicar el web és pujar la persiana. Tot i que, en aquest cas, la venda està oberta 24 hores i els clients procedeixen de qualsevol part del món. En aquest web constarà la informació necessària per presentar la teva empresa. Com més dades hi incloguis, millor. Així donaràs més motius a l'usuari perquè confiï en tu. El web també oferirà el catàleg de productes que es venen. És l'aparador! Per muntar aquest punt de venda on-line caldrà reservar un nom de domini i contractar un allotjament on instal·lar un gestor de continguts i un gestor de la botiga. Alguns noms d'eines molt conegudes són WooCommerce a Wordpress, Prestashop o Magento, encara que n'hi ha moltes més. En aquest punt és molt important posicionar els continguts del teu web perquè els consumidors trobin els teus productes quan facin determinades cerques a la xarxa. La manera més eficient d'aconseguir-ho és fent un bon tractament del SEO (Search Engine Optimization) dels teus continguts, per a la qual cosa has de titular-los i etiquetar-los correctament en el CMS que utilitzis per donar-los més visibilitat en els motors de cerca utilitzant determinades paraules clau. Una eina molt útil per fer-ho és Google Trends, on podràs localitzar els termes de cerca més habituals. També pots reservar part del teu pressupost de màrqueting per invertir en serveis de SEM (Search Engine Marketing), que situen els teus continguts com anuncis en les cerques relacionades amb els productes o serveis que comercialitzes. Confiança. Una de les barreres més freqüents d'entrada dels consumidors en el comerç on-line són els recels sobre la fiabilitat dels proveïdors i la qualitat dels productes. Per vèncer-les és important establir una política clara de devolucions en cas de desacord per part del comprador. Com més contundent i automàtica sigui aquesta política, més confiança es genera. També és important adquirir des de l'inici algun segell de confiança. El més conegut a Espanya és confianzaonline. Igualment, és determinant una bona política de transparència pel que fa a les dades de l'empresa: nom, inscripció en el registre, domicili físic, etc. Passarel·la de pagament. Per rebre ingressos, has de configurar un sistema fàcil d'utilitzar i fiable perquè els clients puguin pagar el total del carretó. En aquest cas, disposes de PayPal i el TPV virtual del teu banc. Hi ha moltes opcions per cobrar als clients des del teu web, com les solucions que ofereix Addon Payments, la solució de pagament de CaixaBank per ajudar els comerços a incrementar les seves vendes per Internet. Atenció al client. El tracte amb el client marcarà la diferència entre adquirir productes i serveis a través del teu web o fer-ho en un altre. Per això, no cal oblidar parar una atenció especial a la relació amb els clients. És interessant contractar un CRM que faciliti la gestió de totes les dades que acumularàs i les comunicacions amb aquests. A més, és imprescindible una estratègia de màrqueting per correu electrònic que vagi acompanyada d'una eina potent per executar-la. En aquest apartat, en el comerç on-line és crític resoldre bé la logística per al lliurament dels productes. Cal combinar rapidesa, fiabilitat, costos reduïts i flexibilitat en el lliurament. El més recomanable és arribar a un acord amb una empresa de missatgeria per negociar el total del volum de negoci que se'ls pugui oferir però sempre pensant en el tipus de comprador que normalment no és a casa ni té massa temps per a les recollides. Xarxes socials. En els últims anys, les xarxes socials han entrat en la vida de la gent i, fins i tot, l'han envaït. No s'entén el desenvolupament d'un projecte digital sense la participació i comunicació a través de Facebook, Twitter o Instagram. Allà és on es tirarà l'ham que portarà els clients cap a l'aparador perquè acabi utilitzant la passarel·la de pagament. És ideal treballar l'estratègia de xarxes socials amb eines que ajuden en la gestió, com Hootsuite, TweetDeck o Metricool. Analítica. En l'entorn digital, és molt important establir uns bons sistemes de control intern que ens permetin mesurar l'impacte de les accions de màrqueting i, especialment, el retorn de les inversions. Google Analytics és en aquest moment l'eina més popular per mesurar els KPI (indicadors clau de rendiment) de qualsevol negoci on-line i que permet controlar tant el rendiment de les inversions com el comportament dels clients. L'emprenedor aventurer que té una idea i es llança al món digital per fer-la evolucionar i guanyar diners amb Internet haurà de conviure amb moltes dificultats. Per això, és recomanable cercar els millors proveïdors i un bon soci com, per exemple, Comercia Global Payments, que disposa d'especialistes experts en e-commerce que ajuden a trobar les millors solucions. Per què no deixar-se ajudar?

INNOVACIÓ
07 Desembre, 2018

Quants diners gastaran les llars espanyoles l’any vinent?

«L'economia espanyola està entrant en una fase més madura del cicle i, per tant, el seu creixement s'està moderant gradualment cap a cotes més sostenibles a llarg termini», assegura l'informe de CaixaBank Research corresponent al mes de novembre. En aquest context, els experts es demanen com es comportarà el consum privat, perquè, al cap i a la fi, és el principal motor de l'economia. Com a conclusió, el més probable és que el consum moderi el seu creixement, tot i que de manera gradual. Després de les caigudes produïdes entre els anys 2008 i 2013, el consum de les llars va repuntar amb força el 2015 gràcies a la recuperació econòmica, a l'augment de l'ocupació i a l'increment de la renda bruta disponible de les famílies i de la seva riquesa. Tanmateix, «la recuperació del consum ha anat més enllà del que suggereix la millora dels ingressos de les famílies», apunta l'informe. Així, doncs, quines són les previsions de creixement del consum a mitjà termini?L'informe analitza la sensibilitat del consum a l'evolució dels factors que determinen els ingressos de les llars: ocupació, salaris, tipus d'interès i preu de l'habitatge. Els resultats són els següents: d'una banda, la reacció del consum davant l'augment de l'ocupació és molt més gran que com a resposta a un increment salarial, almenys a curt termini. L'explicació que ofereix l'informe és que «els nostres patrons de consum canvien més quan passem d'estar desocupats a tenir una feina que no pas com a reacció a variacions en el sou». D'altra banda, la resposta del consum s'incrementa durant el temps i les diferències entre l'impacte de l'ocupació i els salaris es redueixen.Un altre fet rellevant és que l'impacte del creixement dels preus de l'habitatge sobre el consum agregat és molt reduït. «Una possible explicació és que l'augment del preu de l'habitatge comporta un augment de la riquesa per a un sector de la societat (els propietaris), però una disminució del poder adquisitiu per a l'altre (els que volen comprar)», indica l'informe de CaixaBank Research. Una possible explicació és que l’augment del preu de l’habitatge comporta un augment de la riquesa per a un sector de la societat (els propietaris), però una disminució del poder adquisitiu per a l’altre (els que volen comprar). «Per fer projeccions del consum, cal fer-se una idea de les perspectives sobre l'ocupació, els salaris, els tipus d'interès i el preu de l'habitatge per a l'any vinent», prossegueix l'informe. Així, pel que fa a l'ocupació, cal esperar que el creixement es moderi a mesura que ho faci l'activitat. «No obstant això, s'espera que la demanda interna mantingui unes perspectives favorables i encara subsisteix un elevat grau de folgança en el mercat laboral, de manera que preveiem que aquesta moderació serà lleugera i que l'ocupació continuarà creixent lleugerament per damunt del 2% el 2019». Quant als tipus d'interès, les perspectives són estables: el BCE ja ha indicat que no apujarà el tipus d'interès de referència abans de l'últim tram del 2019, i és poc probable que s'allunyi d'aquesta previsió tret de grans sorpreses macroeconòmiques. Així mateix, després de repuntar amb força durant els darrers tres anys, l'informe espera que el creixement dels preus de l'habitatge es consolidi en cotes elevades, però més moderades que no pas les de l'últim any. Combinant aquestes perspectives, CaixaBank Research presenta tres escenaris possibles per al consum: un escenari semblant al descrit anteriorment, un altre que dibuixa una evolució una mica més forta de les variables considerades i un tercer que considera un escenari més moderat. En els tres casos, però, el grau d'alentiment seria moderat, per la qual cosa és de preveure que la demanda interna continuï oferint un pilar de creixement sòlid durant els trimestres vinents.

CORPORATIU