03 Febrer, 2015

Maximitzar el preu de l’acció o generar valor a llarg termini?


La pressa no és bona consellera, i tampoc no ho és en el món econòmic. Actualment, l’activitat empresarial segueix molt marcada per la urgència del benefici econòmic a curt termini, malgrat que  s’imposen les teories amb una visió més àmplia de l’objectiu empresarial. Així ho recull l’article L’ànima de les empreses, publicat a l’últim informe de ”la Caixa” Research, en el qual s’exposen les limitacions del ‘curtterminisme’ i es proposen algunes alternatives per generar valor a llarg termini.

Les empreses cerquen generar valor a llarg termini

En el mercat actual, en què el control i la propietat de l’empresa solen estar separats, s’han d’alinear els interessos dels directius amb els dels accionistes. Per fer-ho, es creen sistemes de compensació que vinculen la retribució dels directius a l’empresarial. Però, quin és el problema d’aquests incentius? Precisament el que s’assenyala al començament d’aquest post: prima el ‘curtterminisme’. Els directius tenen tanta pressió per generar guanys que acaben per no invertir a llarg termini, i això provoca que a la llarga davalli el valor de l’empresa.

Més protagonisme dels stake holders

Aquesta situació ha posat en dubte el paradigma de la maximització del valor per a l’accionista. Cada vegada hi ha més teories que defensen que els accionistes no constitueixen els únics interessats en l’empresa (que tenen relacions contractuals), sinó que empleats, proveïdors, clients i tenidors de bons també ho són. L’empresa, per tant, és un mecanisme de coordinació de les inversions específiques dels seus stake holders.

Els grups d’interès de l’empresa han de desenvolupar una gran confiança mútua i un compromís amb l’empresa. Per aconseguir aquest compromís a llarg termini, és útil definir una missió empresarial que vagi més enllà dels beneficis empresarials. I és en aquesta recerca del valor a llarg termini on destaquen nous models empresarials d’èxit, com les B Corps. En aquests tipus d’empreses, els accionistes, a més de rendibilitzar la inversió, busquen respondre a reptes socials o mediambientals, no amb fins altruistes, sinó com a part  de l’activitat empresarial.

Si vols aprofundir en aquest debat empresarial, et convidem a llegir l’últim número de l’Informe Mensual de ”la Caixa” Research de gener de 2015.

També pots seguir @laCaixaResearch per estar al dia de l’actualitat econòmica i financera.

Deixa un comentari

La teva dirección de correu no será publicada Els camps necesaris están marcats *