ECONOMIA

Star Wars, la Força d’un imperi econòmic

Temps de Lectura: 5 minutos

Star Wars, la Força d’un imperi econòmic
Avatar

CaixaBank

18 Desembre, 2015


Els milions de fans ho estaven esperant: avui s’estrena Star Wars: El despertar de la força. Es tracta de la setena pel·lícula d’aquesta saga, convertida ja en una icona de la història del cinema, que també ha marcat les pautes d’una nova manera d’entendre la promoció i el màrqueting.

La taquilla sempre ha estat generosa amb el plançó de George Lucas. En efecte, amb més de 4.300 milions de dòlars des de 1977 (any de l’estrena de la primera pel·lícula), la saga Star Wars és avui, i sense considerar l’ajust per la inflació, la cinquena franquícia amb més recaptació en taquilla de la història del cinema. Però aquestes xifres fabuloses es queden en una mera anècdota si considerem el valor total de tot el que ha generat aquest relat d’una galàxia tan llunyana.

Recaptació Star Wars

Portades de la revista Time per commemorar el llançament del nou episodi de Star Wars

I és que Star Wars és molt més que unes pel·lícules. Al voltant seu s’ha construït tota una galàxia d’articles derivats. Uns, directament de les pel·lícules. Altres, ampliant els seus límits en el que es coneix com “univers expandit”, que relata i dóna forma a esdeveniments, personatges i llocs que no es veuen o no es nomenen (o no existeixen) en la saga.

Enumerar totes les línies d’explotació de La guerra de les galàxies seria impossible. Es podria dir que tot el que existeix té la seva versió Star Wars, que, en conjunt, ha produït uns 28.000 milions de dòlars, segons informa el web d’estadística dels Estats Units Statistic Brain. WIRED encara va més enllà i xifra el benefici en 33.000 milions de dòlars.

I és que, en efecte, hi ha tantes dades i tanta informació que es fa difícil xifrar els guanys exactes que genera tot el mercat al voltant de Star Wars des de la primera pel·lícula. No obstant això, tots els resultats coincideixen en què les joguines són l’eix principal d’aquest imperi: generen tres vegades més que les taquilles i més del doble que els formats domèstics (DVD, VHS, Blu-ray, etc.). La resta pertany a videojocs, llibres, llicències, productes promocionals i altres fonts “minoritàries”.

Per fer-nos-en una idea, segons informa Xataka, entre 1977 i 2012 les vendes de productes relacionats amb el marxandatge havien assolit els 20.000 milions de dòlars, els ingressos procedents de les entrades de cinema van ser de 4.400 milions i els beneficis de productes per al consum domèstic, com DVD i VHS, van arribar als 3.800 milions de dòlars.

Davant d’aquestes xifres, la nova entrega no es quedarà curta. La pel·lícula bat rècords i ja ha recaptat 50 milions de dòlars en prevenda d’entrades. Però, a més, es preveu que el primer cap de setmana de l’estrena generi, sent conservadors, 225 milions de dòlars.

La força que acompanya Disney

L’any 2012, quan Disney va comprar per 4.000 milions de dòlars LucasFilm i va aconseguir els drets de Star Wars, sabia el que feia. Produccions anteriors com Iron Man 2 o Frozen demostraven el bon rendiment de les accions de Disney, encara que aquesta tendència s’ha disparat en acostar-se l’estrena de la nova pel·lícula. De fet, el poder galàctic ja ha inflat les arques de la companyia abans d’arribar a les sales de cinema. Les dades de GurusBlog així ho demostren:

  • En l’últim quart trimestre, els ingressos per marxandatge de la companyia han augmentat un 11% a causa de la gran demanda de productes relacionats amb Avengers, Frozen i Star Wars.
  • En l’exercici fiscal del 2015 va assolir els 7.709 milions d’euros, un 11,7% més que l’any anterior, i va batre el seu rècord de beneficis.
  • Els ingressos per productes de consum van augmentar un 13%, cosa que la converteix en la divisió de la companyia que més va créixer.

Si això s’ha produït abans de l’estrena, fins on arribarà la força de l’imperi? Alguns analistes s’han aventurat a pronosticar els ingressos que vindran. Així ho recull el web de la CNBC amb dades que provoquen vertigen: Star Wars podria suposar un augment del 200% en vendes de llicències i sumar 500 milions de dòlars als ingressos de l’any fiscal 2016 de Disney.

Els fets anteriors posen de manifest que aquestes previsions no són gens escabellades. I és que l’any 1999, amb el llançament la nova trilogia, les llicències es van disparar un 400% en qüestió de pocs mesos.

Això és només la punta de l’iceberg de tot el que arribarà, ja que l’imperi de Mickey Mouse està disposat a esprémer la marca fins a l’últim dòlar. Ja estan en preparació seccions Star Wars als parcs de la companyia, que atrauran milers de visitants i donaran feina a nombrosos treballadors.

És incalculable la quantitat de persones implicades en el negoci “galàctic” de Star Wars. Aquest Nadal, cinemes i botigues seran preses a l’assalt per la franquícia, cosa que generarà ingressos, negoci i llocs de treball a milers d’establiments de tot el món.

A la saga li queda molta història per explicar i recaptar. És la Força d’un Imperi Econòmic…

Accepto les condicions d'ús.