INNOVACIÓ

Digital twins: la convergència entre el món real i el món virtual

Temps de Lectura: 5 minutos

Digital twins: la convergència entre el món real i el món virtual
Avatar

CaixaBank

14 Gener, 2019


Si ja és relativament habitual veure hologrames de cantants morts, com Frank Sinatra o Roy Orbison, fent concerts arreu del món, imagina’t les aplicacions que podria tenir fer un pas més enllà i crear una rèplica digital de… tu mateix, amb totes les teves dades mèdiques i biomètriques. O de tota una ciutat. És el que podria passar els pròxims anys, segons les previsions de la consultora Gartner.

El concepte, denominat digital twins (bessons digitals), no és exactament una novetat. La NASA, per exemple, fa més de 40 anys que fa servir representacions de sistemes reals en què es reprodueixen determinats processos. Així ho va fer en l’accidentat viatge de l’Apolo 13 el 1970, quan el simulador dels sistemes de la nau a Terra va ser el que va permetre Houston idear una solució – d’èxit – per fer tornar la nau.

Però no ha estat fins aquests darrers anys, sobretot a partir de l’aparició de la Internet de les coses, que la generació de rèpliques ha proliferat i ha començat a fer-se realment rendible.

Digital twins, pas a pas

El creador del concepte digital twin va ser l’enginyer informàtic Michael Grieves, que en una conferència a la Universitat de Michigan l’any 2002 va esmentar la possibilitat de crear representacions digitals de sistemes físics.

Aquestes representacions serien un “bessó” que estaria vinculat al sistema físic durant tot el seu cicle de vida, que es podria crear, de forma indistinta, abans o després del seu equivalent físic, i que gràcies a la integració de tecnologia d’intel·ligència artificial, aprendria contínuament. En altres paraules, la convergència total entre el món real i el món virtual.

On podem trobar digital twins?

Les possibles aplicacions dels “bessons digitals” són pràcticament infinites. La més òbvia seria el disseny i la fabricació de productes, que d’aquesta manera podria ser més eficient i optimitzada; i particularment, en el sector de l’automòbil, en què ja s’han donat casos de models de cotxes virtuals que ajuden a analitzar el rendiment del vehicle real.

Però les aplicacions també passen pel món del comerç (les rèpliques digitals podrien millorar notablement l’experiència del client a la botiga o al centre comercial), la salut (amb la creació de “bessons” per controlar els pacients amb tasques preventives i personalitzades), la planificació i implementació de les ciutats intel·ligents (que d’aquesta manera serien més eficients i ecològiques, amb més qualitat de vida per al ciutadà), o per descomptat, la Indústria 4.0 (per poder controlar sistemes industrials digitalment).

De moment, les rèpliques digitals d’objectes ja comencen a ser una realitat. i Gartner estima que, l’any 2020, els objectes connectats seran més de 20.000 milions, amb un nombre similar de digital twins. Així que no et sorprenguis si d’aquí a uns anys es creen “bessons digitals” de la teva ciutat… o de tu mateix.

Accepto les condicions d'ús.